Friday, July 15, 2011

Tazkirah : Surah-Surah Yang Menjadi Amalan Harian

Ingat warna je ikut padanan hari dalam seminggu? Surah-surah pun ada tau :)
Tapi surah ni berdasarkan experience hari-hari aku dekat Pusat Zakat Melaka time jadi student practical sana.
Mereka baca Al-Quran tiap hari pada tiap pagi sebelum memulakan kerja, dan surah yang dibaca mengikut hari-hari dalam seminggu.
Jadi nak kongsi sikitlah dekat sini sempena hari Jumaat yang mulia ini..

Isnin - Surah Al-Mulk
Selasa - Surah Al-Waqi'ah
Rabu - Surah Ar-Rahmaan
Khamis - Surah Al-Insaan/Al-Kahfi
Jumaat - Surah Yasin

 Kenapa surah ini je kena baca? Soalan bagus, semua surah dalam Al-Quran ada kelebihan,
cuma macam aku cakap tadi, berdasarkan experience aku dan benda ni dah di praktikkan dalam amalan harian, so dah terbiasa. Boleh jugak kalau nak baca surah lain,tiada halangan :)
So, walaupun aku dah tamat menjalani latihan industri kat sana tapi aku still amalkan surah-surah tersebut pada tiap-tiap pagi selepas Solat Subuh.
Kadang-kadang kalau nantok sangat aku tak baca selepas Solat Subuh, tapi aku baca time lepas Zohor atau Maghrib. Janji dalam sehari aku akan cuba jugak untuk baca satu surah.

Sekian saya yang berkongsi kepada semua,
adios!



17 comments:

ShErA said...

setiap surah ada kelebihannya yang tersendiri... paling penting, baca ayat - ayat al - quran dengan teratur...

Liyana Aziz said...

thanks for sharing dear... =)

Ahtool Izzra said...

tanx for sharing..insyaAllah menjadi amalan harian :)

al_hakim said...

better kamis tu surah al kahfi.=)

SWEETSYAZA said...

@shera : betul-betul..mana2 surah ada kelebihan :)

@liyana : no probs dear :)

@ahtool : yupp..insya Allah aminnn..

@alhakim : terima kasih,nanti sy edit sy tambah :)

Cik Eiza said...

sharing is caring :)

FUZ.QYM.Y said...

surah al-waqiah. amalkan setiap kali lepas solat sbuh. Insyaallah dimurahkan rezeki.

zuwaidah said...

alhamdulillah....berkongsi untuk kebaikan semua. mudah2an dirahmati ALLAH hendaknya

Farhana Jafri said...

thanks share.. i.allah pasni bce surah2 ni.. hik3 ^^

Far8 budak baik said...

waaaa..bace jugak kalau sehari kn..
kalau aku..duk kat rumah ni ayah ajak baru bace..
klo kat u..pas kwn ajak baru pi..
huh..x pandai nk berubah :'(

SWEETSYAZA said...

@cik eiza : ye kongsi is jaga diri...huek3

@fuz : terima kasih akan saya masukkan dlm next entri nanti :)

@zuwaidah : aamiin :)

@farhana : insya Allah :)

@farid : ahahaha...ok lettew :)

ntcm von misteriusha said...

tengs dear sbb share
nice entry :)

Salleh Medan said...

Thanks share. Mohon share nk amal jugak insyallah. Thanks .

Salleh Medan said...

Thanks . Sy mencari2. Mohon share saudari.

Salleh Medan said...

Thanks mohon share

ainur syaidatul afiqah Kamaruddin said...

thank you ..

ainur syaidatul afiqah Kamaruddin said...

thank you :)

Copyright © 2011 Reserved to SweetSyaza
Design by Azhafizah.Com