Selasa, 5 April 2011

Resipi : MURTABAK MAGGi macam TELUR DADAR

Aku rasa dah lama aku tak main ketuk-ketuk kuali kat dapur. Sejak dua menjak aku praktikal ni, memang jaranglah aku nak bertegur sapa apatah lagi bermesra-mesraan dengan famili utensils aku si nek kuali, mak periuk belanga, bapak sudip, adik sudu, cik garpu, haji sendukkk

Dorang pun macam membawak diri je memasing...touching la konon tu,huhu. So untuk perbaiki mutu masakan aku ni sekalik nak perbaiki hubungan aku dengan keluarga yang aku sebut kat atas tadik tuh, aku pikir nak masak-masak tapi aku konpius nak masak apa daaa....

so menu kita pas maghrib : MURTABAK MAGGI DADAR


Bahan-bahan: 
1.Telur ayam sebijik/dua bijik, 
2.Maggi pelbagai perisa sebab kita tak guna ya tuan-tuan dan puan-puan perisa itu. 
3.Cili api merah menyalo..kalo korang jenis tak makan pedas macam aku ni, 10 tangkai cili api pun dah memadai :'). 
4.Daging yang aku guna kat atas ni, sebenarnya kari daging tau..aku main cilok je dalam piyok mak aku atas dapo kasi ada rasa kari-kari gitu..tapi aku sarankan korang guna ikan bilis kalo taik idung korang masin,ngohoho!
5.Mayonis..yang ni tak moh letak pun tak apa. Tapi sebab aku peminat Sheila Rusly, aku letaklah...hee,mari dekat,mari dekatt.... :P
*tak letak garam sebab daging yang sudah disaluti dengan kari serta tambahan mayonis sudah membuatkan bancuhan sebentar nanti masin*

Pecahkan telur, kacau bersama-sama mayonis,cili api merah menyalo yang sudah di potong-potong dan daging yang sudah di potong dadu. Kocak sampai korang puas jangan gelojoh, rakus tak apa boleh dimaafkan :'P

agak-agak dah puas mengocak bahan-bahan tadi, korang beralih pada maggi yang belum direbus ni.
Rebus maggi dalam periuk. Kalo nak cepat, sila guna kuali macam saya. 
Tak banyak benda kau nak cuci kat singki nanti.
Lepas maggi tu agak-agak lembut tapi tak kembang, 
masukkan maggi tadi dalam kocakan telur yang sudah di kocak rakus sebentar tadi.
Maaf tak ada gambar sebab kamera masuk air tadi..heheh.
Last but not least, korang lempengkan atas kuali mak korang..jangan lempengkan atas kuali mak orang lain,
kang kena debik aku tak tanggung tau!

n result dia korang akan dapat macam ni. Ni lah akibat kalo orang yang tak reti n tak tahu menahu skill melempeng..macam telur dadar dah.haih! terpikir nak masuk kelas melempeng pasnih -___________-"
tapi tak apa, janji sedap dan enak di nikmati satu keluarga *pujuk diri sendiri* :')


17 ulasan:

  1. perghhh,,,nmpk mcm sedap tu...klu jual kat pasar malam...sure laku ni...

    BalasPadam
  2. walawe,,
    nmpak sedap meyh !
    terliur gak sikit2..
    :)

    BalasPadam
  3. xbole jadi nie..kene mncuba juga...haha...ha :-)

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum...


    xpernah dengar pun..tp bila tgk gmbr tu, nmpk mcm menarik jer..sedap ker?? kalo sedap, nak try :-)

    happy blogging :-)


    regards,
    BLADE EDGE

    BalasPadam
  5. pernah makan masa sekolah dulu neh!

    BalasPadam
  6. stedi argh enko buek murtabak. ane,murtabak satu! :-P

    BalasPadam
  7. ni yg buat lapar giler ni pas letih balik klas...adeyhhh...

    BalasPadam
  8. cantiknya baju akak pakai. nak leopard jugak ^^y

    BalasPadam
  9. nk cuba la pas nie....hehehe...=)

    BalasPadam
  10. taw resepi ni..
    sangat sedap..!!!

    BalasPadam
  11. salam...

    syaza....
    ekin da try wat td ikut resepi kamo...
    tapi amat menyedihkan sbb x jadi murtabak, tp jadi megi goreng...
    hahahah...

    neway nice try...=)

    BalasPadam

Kindly drop off your comments below. Any inquiry, email me syaza38@gmail.com